038 - 202 2667

Therapie bij angst en paniek


Angst kennen we als een gezonde emotie. Het zorgt ervoor dat je niet laat op de avond door dat enge steegje gaat lopen. Het zorgt ervoor dan je bij gevaar actie kunt ondernemen. Onder druk presteer je meestal beter om dat je je daardoor ook beter concentreert. Maar vaak slaat angst om in een andere energie. De druk wordt te groot, het verlamt je, angst wordt een slechte raadgever. Je klapt dicht, je ontwikkelt vermijdingsgedrag. Daarnaast kunnen paniekaanvallen ontstaan.

Welke vormen van angst zijn er?

Angsten verschijnen in verschillende vormen zoals enkelvoudige fobieën (angst voor spinnen, hoogtes, bloed etc), sociale fobie (sociale angst, spreken in het openbaar), paniek, dwang, overmatig piekeren, PTSS (posttraumatische stressstoornis).

Symptomen van angst

Symptomen die je hierbij kunt ervaren zijn gespannen spieren, duizeligheid, zweten, hoofdpijn, benauwdheid, misselijkheid, concentratiestoornissen, piekeren, geirriteerdheid, bezorgdheid, rusteloosheid, tintelingen, trillen, onwerkelijk voelen, slaapproblemen, ongeduld, verhoogde hartslag, druk op de borst. Bij een fobie is er een extreme vrees voor een object. Mensen met een fobie vermijden dit object zo goed als mogelijk. De angst is vaak kortdurend. Bij aanhoudende angst kun je je onveilig voelen, angstig, hulpeloos, depressief. Je schrikt gemakkelijk. Het dagelijks leven wordt er behoorlijk door belemmerd. Je bent meer alert op je lichamelijke reacties zoals blozen, zweten, verhoogde hartslag waardoor je angst toeneemt. Je wordt er onrustig van, er moet wel iets aan de hand zijn.

Paniekaanval

Als de lichamelijke onrust toeneemt kan een paniekaanval ontstaan. Dit is een uiterst enge ervaring. Het voelt voor velen als het gevoel om dood te gaan. Wanneer je een paniekaanval hebt gehad, doe je er van alles aan om diezelfde situatie te vermijden. Of door middel van dwangrituelen het te kunnen verdragen.

Wat gebeurt er in je lichaam?

Vroeger kon je niet overleven zonder angst. Je werd bang als je oog in oog stond met gevaar als je bijvoorbeeld voor je levensonderhoud moest zorgen. Tegenwoordig zijn er andere gevaren: een speech, een nieuwe baan, een prestratie. Je lichaam reageert op dezelfde manier: je maakt adrenaline aan, je hart gaat sneller slaan, je kunt ieder moment hard weglopen, of vechten of bevriezen (d.m.v. black out). Het lichaam reageert dan met een plotselinge opwinding, een staat van paraatheid. De neuronen en hormonen zorgen ervoor dat het klaar is om te vechten of te vluchten. Het lichaam zorgt ervoor dat er voldoende energie beschikbaar is om te reageren. Deze energie is beschikbaar in het autonome zenuwstelsel, en moet ontladen worden zodat er weer ontspanning kan komen. Als er echter geen mogelijkheid is om adequaat te reageren, zal de energie niet ontladen worden en blijft ons lichaam in die staat van paraatheid. Alsof we nog steeds in gevaar zijn. We blijven als het ware in een te hoge versnelling staan, waardoor reacties niet meer zijn te sturen en soms niet te begrijpen. Bijvoorbeeld overdreven reageren op normale dagelijkse gebeurtenissen, schrikken van harde geluiden, bibberen of zweten of hartkloppingen krijgen. Het gevoel van onveiligheid wordt chronisch omdat we voortdurend alert zijn, alles in de gaten houden. Leven met een gevoel van afgescheidenheid, verwarring, verhoogde hartslag, concentratieproblemen zijn het gevolg.

Wat kun je er aan doen?

Om te voorkomen dat angsten erger worden is het belangrijk om zo snel mogelijk met je angsten aan de slag te gaan. Daarvoor is het eerst nodig om te begrijpen wat er aan de hand is. Daarnaast is er inzicht nodig in wat er gebeurt, wanneer het gebeurt en wat de veranderingen zijn in je gedrag en manier van denken. Dus wat zijn je gedachten, gevoelens en je gedrag. Met behulp van gerichte oefeningen kun je dan je angst verminderen. Hiermee voorkom je ook dat het erger wordt.

Inzicht in je patronen is belangrijk om te ontdekken waar en op welke gebieden je vermijdingsgedrag vertoont. Vermijding zorgt op korte termijn voor vermindering van angst. Maar op de langere termijn houdt het de angst juist in stand. Aandacht voor een gezondere leefstijl helpt je ook om spanning te verminderen en een betere balans op meerder gebieden te creëren.

Technieken

Technieken die ingezet kunnen worden voor meer ontspanning, afbouwen van stress, preventie en herstel, gevoel van lichamelijke veiligheid en bewustwording:
  • lichaamsgerichte oefeningen, trauma-ontspanningsoefeningen, beweging, ontlading
  • traumatherapie
  • innerlijk kind therapie (Primal Rebirth Therapie)
  • systemisch werk
  • klanktherapie
  • energetische therapie
  • ontspanningstechnieken, ademhalingstechnieken en mindfulness
  • onderzoek van gedachten en gedrag
Heb je te maken met angsten of paniek en zit dit je dwars? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op, dan vertel ik je graag wat ik voor je kan betekenen.
Psychologe Van Wieren Zwolle Kampen
Elly van Wieren
  • Geen wachtlijst
  • Geen verwijsbrief nodig
  • Vergoeding mogelijk
Vraag of interesse?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik hoor graag van je!

contact