038 - 202 2667

Hulp bij (chronische) vermoeidheid


Je voelt je onverklaarbaar langdurig moe. Je hebt geen energie, geen fut om iets te ondernemen. Je staat moe op, ook al heb je veel geslapen. Je voelt je leeggezogen na een winkelbezoek of een verjaardag. Je kunt je dag pas aan na een sterke bak koffie. Het liefst kruip jij je bed weer in.

Vermoeidheid is lastig, het beinvloedt je humeur, je kunt je minder concentreren. Je voelt je chagrijnig en sneller geirriteerd of bent emotioneler. Je hebt geen fut om iets te ondernemen. Daarnaast ervaar je lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid.

Oorzaken vermoeidheid

Waarom ben je zo moe? Vermoeidheid kan een lichamelijke oorzaak hebben zoals onvoldoende slaap, te weinig voedingsstoffen, bloedarmoede, depressie, trage schildklier, cafeine gebruik, urineweginfectie, diabetes, hartproblemen, onregelmatige diensten, allergieen, zieke van Pfeiffer. Belangrijk dus om lichamelijke klachten te laten onderzoeken door (huis)arts. Daarnaast kan vermoeidheid ontstaan door karaktereigenschappen en overtuigingen.
  • Perfectionisme: door continu hoge eisen aan jezelf te stellen daalt je energiepeil. Je gaat piekeren, krijgt slapeloze nachten, hoofdpijn etc. Je legt de lat te hoog.
  • Moeilijk uiten van emoties: je praat niet gemakkelijk over je emoties en kropt alles op. Opgekropte gevoelens, niet geuite emoties kunnen vermoeidheid tot gevolg hebben.
  • Je werkt (ongemerkt) te hard en neemt weinig rust met als gevolg dat je overspannen wordt. Wat is de reden van te hard werken?
  • Teveel piekeren kost je veel energie.
Ook een verkeerde ademhaling kan vermoeidheid veroorzaken. Als je altijd, ook in rust, een te snelle ademhaling hebt, leidt dat uiteindelijk tot vermoeidheid. Je krijgt teveel zuurstof in je bloed en blaast teveel koolzuur af. Het is alsof je continue aan het sporten bent. Met lichamelijke inspanning, beweging is een versnelde ademhaling logisch. Tijdens die inspanning heb je nu eenmaal meer zuurstof nodig voor energie. Bij stress ga je ook sneller ademhalen, je hartslag gaat omhoog. Er is verhoogde adrenaline en je komt in de zgn. actietoestand. Dit vraagt veel meer energie.

Te weinig of te veel of te zwaar of te lichte beweging

Beweging, niet te veel, te zwaar, te weinig of te licht, zorgt voor balans in het lichaam. Lichamelijke beweging zorgt voor een betere ademhaling en het ‘maakt het hoofd leeg’. Vaak slaap je daardoor ook nog veel beter. Wanneer je je te zwaar inspant, breek je juist je conditie af.

Verkeerde voeding

Ons lichaam gebruikt voedsel als brandstof voor onze motor. Juiste voeding is dus van groot belang om je goed te voelen. Er zijn ontzettend veel boeken geschreven over gezonde voeding. Maar wat is nu wel of niet goed voor je? Ieder mens is anders en je zult daar grotendeels je eigen weg in moeten vinden.

Onderzoek en herkenning

Heel veel redenen dus waarom je vermoeid kunt raken. Zaak is vooral bewustwording over datgene wat je moe maakt. Na onderzoek en herkenning kun je dan actie ondernemen om je vermoeidheid aan te pakken.

Ervaar je ook moeilijkheden op één of meer van bovenstaande thema's? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op, dan vertel ik je graag wat ik voor je kan betekenen en kunnen we ook meteen een afspraak maken om samen aan de slag te gaan, mocht je dat willen.
Psychologe Van Wieren Zwolle Kampen
Elly van Wieren
  • Geen wachtlijst
  • Geen verwijsbrief nodig
  • Vergoeding mogelijk
Vraag of interesse?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik hoor graag van je!

contact