038 - 202 2667

Hulp bij piekeren en malen


Piekeren, malende gedachten

Nadenken of piekeren hoort bij het dagelijks leven, we piekeren allemaal wel eens. Maar soms blijf je wel heel erg lang over iets tobben en blijven gedachten maar rondmalen. Vooral als iets moeilijk of spannend is. Piekeren over wat is gebeurd, wat er in het verleden is voorgevallen. Wat is gebeurd kun je niet meer veranderen en toch blijven de gedachten rondmalen. “wanneer ik het toen anders had gedaan” “hoe ben ik daar toch in verzeild geraakt” “waarom....?” Of je piekert overmatig over gebeurtenissen die nog moeten komen. Het piekeren wordt soms een voorbereiding over hoe iets kan verlopen. Je bedenkt al verschillende scenarios. “Wanneer zich dit voordoet dan....”Het spreekwoord beren op de weg zien sluit hierbij goed aan. Je hebt de neiging om het ergste te verwachten. Uiteindelijk kan het piekeren ook over het piekeren zelf gaan.

Hoe herken je overmatig piekeren of malen bij jezelf?

Natuurlijk is het goed om na te denken, je kunt dingen heroverwegen, een oplossing bedenken. Nieuwe energie vinden zodat je actie kunt ondernemen. Maar overmatig piekeren brengt je vaak niet tot een oplossing, je komt niet tot actie. Als je piekert zijn je gedachten niet helder en doelgericht. Je gedachten blijven maar malen en kosten je energie. Je raakt oververmoeid, somber en een gevoel van machteloosheid kan overheersen. Je gedachten zijn van invloed op jouw gevoelens en gedrag. Je hebt de neiging het ergste te verwachten. Ook denk je vaak dat je bepaalde dingen niet kunt of niet kunt verdragen. Dit soort negatieve gedachten maken je angstig, somber en verdrietig. Meestal zijn de negatieve gedachten niet waar. Bij piekeren roepen negatieve gedachten nieuwe negatieve gedachten en gevoelens op. Een vicieuze cirkel is ontstaan.

Waarom pieker ik dan?

Het kan zijn dat het een manier is om moeilijke situaties uit de weg te gaan. Om gevoelens van spanning onder controle te houden of het piekeren wordt juist door spanning beinvloed. Misschien heb je wel geleerd om alles goed te overdenken. Bij piekeren worden je gedachten geleid door jouw (negatieve) emoties. Je lichamelijke reacties bevestigen de negatieve gedachten nog eens, waardoor je emoties ook heftiger worden etc. Zo ontstaat een negatieve spiraal die je alleen kunt doorbreken door er bewust uit te stappen. Een stemmetje die vaak krachtig aanwezig is, kan je voortdurend vertellen hoe slecht jij wel niet bent, of hoe anders je iets moet doen. Je bent innerlijk steeds met dat stemmetje in gesprek. Dat stemmetje zorgt voor onzekerheid, twijfel en gepieker. Twijfels of onzekerheid over gebeurtenissen, over jezelf, geeft een gevoel van spanning. Je hebt de neiging om je hiertegen te verzetten. Door acceptatie kun je weer andere stappen nemen.

Wat is helpend?

Door je bewust te worden van je eigen gedachten, krijg je meer inzicht in je klachten. Je leert kritisch naar je eigen gedachten te gaan kijken. Klopt het echt wat je denkt? Door realistisch te denken, verminder je gevoelens van somberheid. Het automatische piekeren moet dus echt doorbroken worden. Het is nodig dat je gedachten weer effectief worden.

De innerlijke criticus.

Dat stemmetje waarmee je steeds in gesprek bent, noemen we ook wel de innerlijke criticus. Eerst zul je dat stemmetje moeten herkennen om er daarna op een andere manier mee om te kunnen gaan.

Onderzoek en acceptatie onzekerheid en twijfels.

Het gepieker over een onzekere situatie kun je stoppen als je je onzekerheid en twijfels kunt accepteren. Vaak gaat dat niet vanzelf. Hiervoor is eerst onderzoek nodig om tot acceptatie te kunnen komen.

Pieker jij veel en wil je daar graag vanaf? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op, dan vertel ik je graag wat ik voor je kan betekenen en kunnen we ook meteen een afspraak maken om samen aan de slag te gaan, mocht je dat willen.
Psychologe Van Wieren Zwolle Kampen
Elly van Wieren
  • Geen wachtlijst
  • Geen verwijsbrief nodig
  • Vergoeding mogelijk
Vraag of interesse?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik hoor graag van je!

contact